#

Sunt de acord cu Termenii și condițiile și am citit
și sunt de acord cu Politica de confidențialitate.

[wpgdprc "By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website."]

Programează-te

Trimite-mi un mesaj și spune-mi despre ce e vorba.

Sună-mă:
0721 280 866

Trimite un e-mail:
[email protected]

Puterea terapeutică a jocului în psihoterapia copiilor

2 ani ago · · 0 comments

Puterea terapeutică a jocului în psihoterapia copiilor

Care este semnificația jocului?

În întâlnirea unică dintre terapeut și copil, jocul are o semnificație aparte atât pentru copil cât și pentru terapeut.

Jocul este modalitatea de expresie a copilului și poate fi văzut ca un limbaj universal al copiilor. Prin joc copilul se exprimă pe sine, își exprimă gândurile și sentimentele, iși exprimă atât conștientul cât și inconștientul.

Pentru terapeut, jocul este atît un instrument de aplicare a unei forme de terapie, cît și calea prin care se produce schimbarea comportamentală a copilului. Jocul initiază schimbarea în copil, o facilitează și îi întărește efectul terapeutic.

Ce rol are jocul?

Jocul este puntea de legătură dintre terapeut și copil. Jocul are putere terapeutică. În procesul terapeutic, el îmbunătățește formarea atașamentului, ajută la exprimarea sinelui copilului, la reglarea lui emoțională, la îmbunătățirea rezilienței, la creșterea stimei de sine și la gestionarea stresului.

Ce se întâmplă în procesul psihoterapeutic?

Avand in minte nevoile copilului și unde se află el în momentul prezent pe scara dezvoltării, simptomele pe care le manifestă, care sunt scopurile către care se îndreaptă, terapeutul alcătuiește un plan de tratament în care jocul poate să ocupe o parte centrală.  Psihoterapeutul este atent la dificultățile copilului, fie ca acesta sunt de gestionare a proceselor cognitive, a proceselor afective sau a proceselor interpersonale sau toate la un loc.

Procesele cognitive se referă la învățarea adaptativă sau la abilitățile cognitive compensatorii cum ar fi abilitățile sociale; la a da un nou sens experiențelor; la dobândirea unei conștientizări de sine crescute. Acestea pot fi afectate în urma unei traume, care are impact asupra felului în care copilul percepe lumea și pe cei din jur, care poate crea distorsiuni cognitive sau interpretări greșite ale situațiilor. Pot apărea la copiii cu tulburări de dezvoltare cărora le lipsesc ablitățile de a lega prietenii sau le lipsesc modurile acceptabile de răspuns în situații sociale. Pot apărea la copiii cu o funcționare executivă dificilă datorate unei tulburări de deficit de atenție. Prin joc, psihoterapeutul se concentrează pe învățarea directă sau indirectă a abilităților sociale sau de rezolvarea de probleme, pentru a crește abilitățile cognitive ale copilului, pentu a crește stima de sine și reziliența.

Copiii pot avea dificultăți în a-și identifica emoțiile și sentimentele, în a descărca emoțiile negative sau în a integra emoțiile. Cauzele pot fi diverse începând cu traumele (violența domestică, abuzul fizic, abuzul sexual), până la probleme sistemice sau biologice. Tot prin joc psihoterapeutul ajută copilul să își regleze emoțiile, să ajungă la eliberarea cathartică, ceea ce va conduce la controlul emoțiilor. Prin terapia prin joc, terapeutul învăța copilul să își identifice emoțiile și să fie conștient de apariția lor, să numească și să vorbească atât despre sentimentele proprii cât și despre ale altora, să își integareze emoțiile și experiențele, să dezvolte strategii emoționale de a face față evenimentelor. Toate acestea conducând la o mai bună reglare emoțională.

Dificultățile interpersonale apar în urma dezvoltării unui atașament nesigur, cauzat de separarea de părinți, spitalizări, abuz și neglijare, lipsă de implicare sau pierdere. În terapia prin joc, copilul dezvoltă o relație terapeutică cu terapeutul lui. În relație, copilul va fi capabil să utilizeze terapuetul ca pe o figură de atașament secundară, să lucreze în relație experiențele negative trecute și să dezvolte o noua relație de încredere și de conectare.

Jocul devine astfel un ingredient activ al psihoterapiei care conduce la schimbare terapeutică.

 

Tags: , , , Categories: Copii/Adolescenți

Tiberiu

Tiberiu

Olivia este psiholog clinician, psihoterapeut și coach. Conduce grupuri de terapie, cursuri și tabere pentru adulți, adolescenți și copii.

Citește mai departe

  • Nu am găsit alte articole din păcate

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Apreciază:

%d blogeri au apreciat: